ANEKDOTES
BESCHILDERING ENTREE
Boven de ingangen van de
kerk zijn Bijbelteksten geschilderd:
Entree Zuid:
Bewaar uwer voet al Gij het
huis Gods ingaat (Prediker 4 vers 17).
|
Bij herstelwerkzaamheden
door dorpsschilder Hendrik Meinsma. was het tekst sjabloon beschadigd. Op eigen gevoel was het
ontbrekende woord snel ingevuld. Bij thuiskomst vertelde hij aan zijn vrouw, Gais Meinsma, zijn verrichtingen die ochtend. Na controle
van de werkzaamheden bleek het woord voet
verandert te zijn in hoed.
De ingang is niet hoog en het was dus niet ondenkbaar dat je met een hoge
hoed moet oppassen. Na de constatering en een extra controle in de Bijbel is
de tekst keurig hersteld. |
Entree Noord:
Treed dit heiligdom binnen o
zondaar God wil uw Vader wezen (Psalmen 77 vers 14).
Nachtboek van een kerkuil – predikant
Bastiaan van Gelder
Naast het boek van Geert Mak "Hoe god
verdween uit Jorwert" is er nog een boek
geschreven over Jorwert. Met als alias
"Boudewijn Gardenier" schreef Bastiaan van
Gelder het boek: “Nachtboek van een kerkuil” (1990 met 390 pagina's). In het
boek staan zijn ervaringen als beginnend predikant met gevoelens en meningen
van zijn ambtstermijn in het dorp “Lytsewier”. Als
een echte kerkuil, gezocht door de Duitsers, leefde van Gelder het laatste jaar
van de 2e wereldoorlog gedurende 215 dagen en nachten op een bijzonder
onderduikadres. In de ruimte van zijn eigen kerk, tussen het koepelgewelf en de
schuine kap. Slechts een enkeling in Jorwert was op
de hoogte van de bijzondere verblijfplaats. Oudejaarsavond 1944 werd hij
opgepakt en gevangen gezet en net voor de bevrijding weer vrijgelaten.
Beschrijvingen in het boek zijn gebaseerd op zijn dagboek. Zijn boek geeft een
beeld van hoe het leven in een gemiddeld Fries dorp verliep. Tegelijk krijgen
we een indruk van de kerkelijke gemeente van die dagen. Een jaar heeft van
Gelder gewerkt aan het boek met tekeningen gemaakt door Douwe
de Bildt. Hoewel van Gelder de gebeurtenissen in Jorwert
zo nauwkeurig mogelijk heeft willen beschrijven berust circa 70% op waarheid.
Alle namen zijn veranderd en de gebeurtenissen spelen zicht af in het fictieve
dorp Lytsewier met als reden om niemand van de dorpelingen in een kwaad
daglicht te zetten.
Predikant Anne Wopke
Vlieger
Bij de geboorte van zijn zoon Nuttert (6 april 1976) was hij was zo blij met de geboorte van zijn zoon dat hij midden in de nacht de klokken luidde om dit blijde nieuws met het dorp te delen. Niet alle dorpsbewoners stelden dit op prijs omdat velen dachten dat er ergens brand uit was gebroken. Sindsdien is het een goed gebruik dat de nieuwbakken vaders om 11.00 uur de klok luiden. De grote klok (mannelijke, zwaar van geluid) voor de zonen en de kleine klok (vrouwelijke, lichter van geluid) bij de geboorte van de meisjes. Dit gebruik is overgenomen door de omliggende dorpen Bears, Jellum en Weidum. Zij maken onderdeel uit van de protestantse gemeente "Westerwird" (genoemd naar het voormalig nonnenklooster met die naam). Wanneer iemand overlijdt worden beide klokken ingezet om het droeve nieuws te melden. Hier speelt de klok waarmee begonnen wordt een rol; de mannelijke of de vrouwelijke klok begint. Dit kan zijn om 9.00 uur of 17.00 uur.