HET JABIKSPAAD

Naar Santiago de Compestela

In het jubeljaar 2000 is het vernieuwde Jabikspaad (130 kilometer) geopend. Het Jabikspaad (Jacobuspad) bestaat uit een wandel- en een fietsroute van Sint Jacobiparochie naar Hasselt en sluit via het Hanzestedenpad aan op de 3.000 kilometer lange tocht door Nederland, België, Frankrijk en Spanje naar het bedevaartsoord Santiago de Compostela (Sant-Yago).

Kloosters Jabikspaad

De pelgrimage over oude dijken en kerkpaden is beschreven in een kroniek uit het jaar 1124; Karel de Grote had in het jaar 800 een visioen waar de apostel Jacobus aan  hem verscheen en zei: “Tot het einde van de tijd zullen volkeren van zee tot zee trekken om Pelgrimstochten te maken naar mijn graf."

Het Jabikspaad kan worden gevolgd d.m.v. blauwe bordjes met daarop een gele kamschelp, de Sint Jakobsschelp. Een bord met twee schelpen boven elkaar betekent: ‘let op: verandering van richting’. Een schelp met een kruis erdoor: ‘verkeerde weg’

De West Friese wandelroute loopt door Jorwert.

Het kerkpad tussen Leons en Jorwert gaat door een beschermd kleiweidegebied dat ook archeologisch interessant is. Het geografisch middelpunt van Friesland is niet ver van dit pad gesitueerd.

Tekstvak:  www.Jabikspaad.nl