HET KERKHOF

Op het kerkhof van Jorwert bevinden zich ongeveer 180 graven, gemarkeerd door grafstenen of zerken of een combinatie daarvan, alle uitgevoerd in hardsteen, graniet of marmer, op één na: een roestvrijstalen grafornament. Ook een enkele zwerfkei als grafsteen met tekst komt voor. Graven omringd door een hekwerk zult u niet meer aantreffen op dit kerkhof.  Als er al houten grafzerken of grafstenen zijn geweest, dan zijn die door de tand des tijds verdwenen.

In de kerk bevond zich tot voor kort een houten grafzerk met tekst.  In overleg met de nabestaanden is deze houten zerk verwerkt in een grote kloostertafel die gemaakt is ter gelegenheid van de opening van Stichting “Nijkleaster”. De gemeenschapstafel bestaat uit ingebrachte stukken hout met een bijzonder verhaal. De tafel is te bewonderen in de voorkerk.

Op de begraafplaats ziet u grafzerken met afbeeldingen en symbolen, die op veel kerkhoven voorkomen: een palmtak, een kruis met alpha en omega, een roos, een zon, een familiewapen, maar ook minder gangbare afbeeldingen of symbolen als: een zwaan, een koe, een zeilboot en schaatsers.

Jorwert heeft een uitvaartvereniging met de naam “De Laatste Eer”, opgericht in 1907. Bij het 100-jarig bestaan van deze vereniging is er een loden enveloppe met brieven op het kerkhof begraven. Deze brieven met persoonlijke inhoud zijn geschreven door leden van de begrafenisvereniging. Met de afspraak, vastgelegd bij de notaris, dat die pas na 100 jaar opgegraven en de inhoud openbaar gemaakt mag worden.  Bij diezelfde gelegenheid hebben schoolkinderen van de basisschool in Jorwert elk een vlinder kunnen maken met een wens daarop geschreven. Deze werden aan een ballon vastgemaakt en op die dag ook losgelaten. Een van deze ballonnen is op een Waddeneiland beland.

Bij graafwerk aan de rand van het kerkhof (voor 1723) is een verzamelgraf aangetroffen met daarin de beenderen van een aantal mensen, het zou hier gaan om omgekomen soldaten van een gevecht in de buurt van Jorwert. Verder een roodstenen deksel van een zogeheten sarcofaag, een stenen doodskist. Op dit deksel zijn een aantal tekens nog te onderscheiden voor wie dit wil bekijken: het ligt nu in de vloer van de kerk, vooraan rechts.

Fotoserie van het kerkhof van Jorwert